Nowy użytkownik serwisu Nie pamiętam hasła

 

Muzyka powinna zapalać płomień w sercu mężczyzny i napełniać łzami oczy kobiet

 

      Ludwig van Beethoven

Opery

Opera Nova

31-07-2008
Opera Nova
Opera Nova
Mefistofeles (fot. Marek...
Opera Nova
Czarodziejski Flet (fot. Marek...
Opera Nova
(fot. Marek Chełminiak)
Opera Nova
Manru (fot. Marek Chełminiak)
Opera Nova
Madame Butterfly (fot. Marek...
Opera Nova
Opera Nova (fot. Marek...

Opera Nova w Bydgoszczy


85-070 Bydgoszcz

ul. Marszałka Focha 5

 

Strona główna Opery Śląskiej

Repertuar

Bilety i Rezerwacja

 

Dział Promocji i Obsługi Widzów
tel. 052 325-16-55, fax 052 325-16-36
bilety@opera.bydgoszcz.pl
 
Kasa Biletowa
tel.: 052 325-15-55
wtorek-czwartek i sobota 15.00 - 18.30
niedziela     16.00 - 18.30     
poniedziałek / piątek tylko w dniach przedstawień 18.00 - 19.00
 

 

Dyrektor naczelny
Maciej Figas
 

OPERA NOVA w Bydgoszczy  - jedna z dziesięciu scen operowych w Polsce i jedyny teatr muzyczny na terenie Kujaw i Pomorza, należy do najważniejszych instytucji artystycznych regionu. Obecnie uważana przez artystów i znawców życia muzycznego za jeden z najambitniejszych teatrów operowych na kulturalnej mapie Polski.

Wszystko zaczęło się od Studia Operowego, którego pierwsze przedstawienie 21 września 1956 r. ("Flis" i "Verbum nobile" Moniuszki oraz "Wesele w Ojcowie" Kurpińskiego) dało początek odległej jeszcze w czasie państwowej operze której główną siedzibą był Państwowy Dom Sztuki przy ul. Gdańskiej 20, a przedstawienia odbywały się w Teatrze Polskim.
 
W marcu 1959 Studio Operowe przekształcono w Teatr Muzyczny Opery i Operetki a już 1 marca 1960 roku placówka ta została upaństwowiona. W 1963 roku utworzono własną orkiestrę (do tej pory korzystano z muzyków Filharmonii). W 1964 r. nastąpiła zmiana nazwy instytucji na: Opera i Operetka, w 1980 r. na: Państwowa Opera, natomiast w sezonie 1990/91 na: Opera Nova w Bydgoszczy. Opera w Bydgoszczy niemal natychmiast zyskała sławę miejsca, gdzie można bez przeszkód kształcić swój głos i zdobywać doświadczenia artystyczne. Tu odnosiły swoje pierwsze sukcesy i zaczynały wielką karierę: Barbara Zagórzanka, Bożena Betley-Sieradzka, Bożena Kinasz-Mikołajczak, Lidia Skowron, Monika Olkisz-Chabros jak też śpiewacy Józef Stępień, Florian Skulski, Bronisław Pekowski. Obok nich gościli najwięksi artyści operowi: Antonina Kawecka, Teresa Żylis-Gara, Wiesław Ochman, Bernard Ładysz, Bogdan Paprocki, Ryszard Tarasewicz i później, na nowej operowej scenie: m.in. Małgorzata Walewska, Adam Kruszewski, Ko Seng Hyoun. 

Kolejne starania środowiska artystycznego doprowadziły do powstania jednego z najnowocześniej wyposażonych teatrów operowych. Jego oficjalne oddanie odbyło się w październiku 2006 r., kiedy bydgoska Opera obchodziła jubileusz pięćdziesięciolecia swego istnienia. Jest to imponujący obiekt, którego trzy kamienne kręgi malowniczo położone w zakolu Brdy, w bezpośrednim sąsiedztwie Starego Miasta, stały się jednym z symboli miasta. Jego autorami są: prof. dr arch. Józef Chmiel i dr inż. arch. Andrzej Prusiewicz.

W największym, I. kręgu, przeznaczonym dla publiczności, znajdują się:
    * Sala kameralna, nosząca imię prof. Felicji Krysiewiczowej, animatorki życia operowego w Bydgoszczy po II wojnie światowej i niestrudzonej orędowniczki powstania w naszym mieście sceny operowej na 120 miejsc (składanych automatycznie), wykorzystywana dotąd jako sala kinowa przy projekcjach oper na DVD.
    * Duża sala - o doskonałej akustyce, z amfiteatralną widownią na 803 miejsca, a imponujące rozmiary jej sceny (szerokość do 22 m, szerokość 25 m) jak również zainstalowane na niej najnowocześniejsze urządzenia techniczne sterowane komputerowo (system oświetleniowy, 4 zapadnie, scena obrotowa), stwarzają wspaniałe możliwości inscenizacyjne. Charakterystyczny panoramiczny portal sceny wysoki na 9,5 m. i szeroki na 18 m., z bocznymi wejściami prosceniowymi, rozbudowane proscenium, szerokie obejście widowni na wysokości szóstego rzędu, pozwala reżyserom i scenografom na śmiałe rozwiązania inscenizacyjne, wykraczające poza główna przestrzeń sceny.

Znalazło to potwierdzenie w niezwykle efektownych premierach ostatniej dekady. Stałą ambicją teatru jest pozyskiwanie znakomitych realizatorów i zapewne z tego powodu kolejne premiery OPERY NOVA przyjmowane są z wielkim uznaniem rzeszy melomanów, jak i fachowej krytyki. Przestrzenne wnętrza foyer służą także czasowym wystawom, związanym tematycznie z prezentowanymi spektaklami. Przedsięwzięciem, które najbardziej rozsławiło muzyczną Bydgoszcz jest stworzony w 1994 r. BYDGOSKI FESTIWAL OPEROWY.

Impreza dokonała rzeczy z pozoru niemożliwej: wniosła życie w budowany od lat 70.(!) gmach bydgoskiej Opery, natchnęła entuzjazmem ku temu projektowi władze, sponsorów i społeczność regionu Pomorza i Kujaw. BYDGOSKI FESTIWAL OPEROWY jest największym polskim przeglądem sztuki operowej i baletowej oraz doroczną prezentacją dokonań teatrów rodzimych i zagranicznych. Przez 14. lat Festiwal stał się imprezą o uznanej marce artystycznej- zaproszenie na występ przed bydgoską Publicznością przyjmowane jest przez zespoły jako swoiste wyróżnienie.
http://www.opera.bydgoszcz.pl

Dwa festiwalowe tygodnie to czas spotkań twórców, ludzi kultury z entuzjastami różnorodnych gatunków muzycznych: opery, operetki, musicalu, baletu edycje festiwalowe oraz znakomita forma promocji tych sztuk (repertuar poszczególnych edycji festiwalowych i goszczących zespołów na podstronie BFO). 

Opera Nova w Bydgoszczy to dziś jeden z najnowocześniej wyposażonych polskich teatrów muzycznych, którego wielka scena stwarza wspaniałe możliwości dla realizatorów. Premiery w wykonaniu bydgoskiego zespołu, które w ciągu minionej dekady były tu prezentowane, należały do najciekawszych polskich dokonań tego gatunku: "Nabucco" (reż.R.Peryt), "La Traviata" (reż. B. Igesz), "Trubadur" (reż. M. Korwin) Verdiego, "Turandot" Pucciniego (reż. Weiss-Grzesiński), "Don Giovanni" Mozarta (reż. J.Stokalska), "Opowieści Hoffmanna" Offenbacha (reż. W. Zawodziński), "Carmen" Bizeta (reż. B.Igesz), "Mefistofeles" Boito (reż. T.Konina), "Hrabina Marica" Kálmána i "Tosca" G. Pucciniego i "Manru" I.J.Paderewskiego (reż. Laco Adamik), "Lakme" L. Delibes'a (reż. K. Kelm), "Czarodziejski flet" Mozarta (reż. Matthias Remus), "Pan Twardowski" (chor. M.Zajączkowski), "Madama Butterfly" (reż.Marianne Berglof). Tylko w bydgoskiej Operze obejrzeć można aktualnie wspaniałe opery jak: "Lakme" Delibes'a, "Mefistolesa" Boita czy "Manru" Paderewskiego czy sceniczną wersję oratorium "Mesjasz" (reż. R.Peryt) (więcej: podstrona Repertuar bieżący).

Od roku działa Centrum Kongresowe Opery Nova. Jego zadaniem jest organizacja i obsługa sympozjów, zjazdów, spotkań panelowych nawet dla 1500 osób. Umożliwiają to dwie sale widowiskowe w głównym gmachu Opery, sale "Fidelio" i "Manru" oraz 5 sal seminaryjnych wyposażonych we wszelkie wymagane przez najwyższy standard usług specjalistyczne urządzenia. Cały gmach Opery Nova jest klimatyzowany, izolowany akustycznie i przyjazny dla osób niepełnosprawnych.
http://www.opera.bydgoszcz.pl/

  Copyright © Audiofil.pl 2010
Kopiowanie lub rozpowszechnianie materiałów ze strony www.audiofil.pl bez uzyskania zgody zabronione.
Realizacja: Ideo
Powered by: Edito CMS